School is een veilige en stabiele omgeving

Solyana (12) is hard aan het werk en leest geconcentreerd een tekst. Ze zit in groep 7/8 van SALTO-school SBO De Vijfkamp, een van de 2 scholen voor speciaal basisonderwijs van SALTO. “Begrijpend lezen vind ik leuk”, fluistert ze. Leerkrachten Myriam van Gool en Janneke van der Heijden kijken trots naar haar. “Solyana zit in ons hart.”

Als de andere kinderen naar huis zijn, blijft Solyana nog even zitten. Ze wil graag vertellen over haar school, maar liever niet over alles wat ze in haar jonge leven al heeft meegemaakt. Haar verhaal begint in Eritrea, een land waar mensenrechten vaak worden geschonden. Haar moeder maakte 6 jaar geleden een gevaarlijke reis naar Europa, terwijl Solyana achterbleef bij haar opa en oma. 4 jaar geleden kwam zij ook naar Nederland.

De beste keuze

Solyana startte op De Wereldwijzer in Eindhoven. Daar leren nieuwkomers in 40 tot 60 weken de basis van de Nederlandse taal, zodat ze kunnen instromen op een reguliere school. “Solyana had het best moeilijk”, vertelt Myriam. “Ze leerde de taal langzamer dan de andere kinderen. Daarom is ze uitgebreid getest. Een school voor speciaal basisonderwijs, met kleinere groepen en meer individuele aandacht, was de beste keuze voor haar.”

Stabiele omgeving

Inmiddels is Solyana 2 jaar verder en maakt enorme vorderingen. “Ze voelt zich hier op haar plek. De school biedt haar een veilige en stabiele omgeving”, zegt Janneke. “Hier krijgt ze de tijd en ruimte die ze nodig heeft om zich te ontwikkelen. Leerlingen van onze school leren misschien nèt wat moeilijker, maar we hebben hoge verwachtingen. Elke dag kijken we weer opnieuw: wat hebben de kinderen bereikt, en wat kunnen we nog proberen? We denken na over andere didactische manieren en extra materiaal dat kan helpen. Bij Solyana zagen we haar woordenschat snel groeien. Nu durft ze ook steeds meer zelf te praten. Haar zelfvertrouwen is veel sterker geworden. Er ligt een mooie basis om verder te groeien.”

‘Voel me meteen goed’

Solyana lacht en knikt. Ze is het er helemaal mee eens. “De leraren zijn heel aardig”, zegt ze. “Als ik ’s morgens op school kom, voel ik me meteen goed en welkom.” Janneke: “Voor veel ouders is de stap naar speciaal basisonderwijs een hoge drempel. Maar als ouders hun kind hier eenmaal hebben geplaatst, zeggen ze vaak: hadden we deze stap maar eerder genomen.”

School is een veilige en stabiele omgeving School is een veilige en stabiele omgeving
Myriam van Gool en Janneke van der Heijden

Myriam van Gool en Janneke van der Heijden