Eerst de visie, dan de methode

SALTO-school De Hasselbraam heeft een nieuwe rekenmethode. Of eigenlijk moeten we zeggen: De Hasselbraam werkt volgens een nieuwe, gezamenlijk opgestelde visie op het gebied van rekenen. De kleuters werken met Rekenplein en Pluspunt 4 is de methode voor groep 3 tot en met 8. Rekencoördinatoren Fenna Verkooijen en Chantal Schuurbiers vertellen over het hoe en waarom.

“Een paar jaar geleden besloten we kritisch te kijken naar ons rekenonderwijs”, zo begint Fenna, leerkracht van groep 7, het verhaal. “We kregen ook de vraag of we de opleiding tot rekencoördinator wilden volgen. Dat leek ons een mooie combinatie.” Samen met Chantal, leerkracht van groep 3, en 2 andere collega’s vormde ze een Rekenteam. Chantal legt uit: “We formuleerden met het team een nieuwe visie op het rekenonderwijs. Al snel merkten we dat de bestaande methode niet goed genoeg aansloot. Dus gingen we op zoek naar een nieuwe methode, een nieuwe leidraad voor ons rekenonderwijs.”

Voorwaarden nieuwe methode

In de nieuwe visie werd duidelijk wat het team belangrijk vindt. “Een methode met dezelfde, duidelijke rekentaal, zowel handelend rekenen met goede materialen en veel mogelijkheden tot samenwerking. Daarnaast veel aandacht voor automatiseren en een goede combi van papier en digitaal”, zo vatten Fenna en Chantal de belangrijkste voorwaarden voor een nieuwe methode samen.

Neem de tijd

Het team bekeek diverse methodes en probeerde ze uit in alle groepen. Na de zomervakantie werd de nieuwe methode schoolbreed ingevoerd. Maar al voor de vakantie maakten ze uitvoerig kennis met de nieuwe werkwijze. Chantal: “We nemen de tijd om de methode goed te leren kennen en neer te zetten. Als Rekenteam helpen we onze collega’s, maar we weten dat een volledige implementatie langer dan een jaar duurt.” “De kinderen zijn enthousiast”, zegt Fenna. “Ze vinden de instructie duidelijk en het samenwerken voordat ze zelfstandig aan de slag gaan, bevalt goed. Ook het pluswerk biedt veel uitdagingen.”

Meer contact rekencoördinatoren

Fenna en Chantal kijken positief terug op het proces. Ze prijzen de betrokkenheid van de collega’s en noemen dat een voorwaarde voor het maken van een gedragen keuze. “We zouden het nu heel waardevol vinden als er meer contact komt tussen de rekencoördinatoren van de SALTO-scholen.”

De nieuwe rekenmethode van SALTO-school De Hasselbraam De nieuwe rekenmethode van SALTO-school De Hasselbraam
Kinderen De Hasselbraam
Rekencoördinator Fenna Verkooijen Rekencoördinator Fenna Verkooijen

Rekencoördinator Fenna Verkooijen

“De kinderen zijn enthousiast”

Rekencoördinator Chantal Schuurbiers Rekencoördinator Chantal Schuurbiers

Rekencoördinator Chantal Schuurbiers

“We formuleerden met het team een nieuwe visie op het rekenonderwijs”