Brugfunctionaris bij SALTO-school De Groene Vlinder? De schakel die de verbinding tussen school en ouders versterkt. Dat wil ik zijn! Een glimlach op het gezicht van een kind of een moeder een steuntje in de rug geven. Daar draait deze functie om, en daar ligt ook mijn passie. De kinderen noemen me ‘juf Telli’. Ik ben een vertrouwd gezicht op school, maar ook een brug naar de gezinnen thuis.
Een dag uit het leven van... brugfunctionaris Telli Kinik




Iedereen is welkom
Hier ontvang ik ouders, zorgpartners en stichtingen. Iedereen is hier welkom. Dat warme gevoel van verbinding en wederzijds respect vormt de kern van mijn werk. Als extra cadeautje vervul ik mijn rol ook bij SALTO-school De Vijfkamp. Daar zijn we gestart met koffieochtenden om samen te komen, verhalen te delen en elkaar te ondersteunen.


Wekelijkse koffieochtenden
Mijn dag begint vaak met een ronde door de klassen. Ik maak contact met leerlingen, maar ook met ouders op het schoolplein. Tijdens deze momenten nodig ik ouders uit voor onze wekelijkse koffieochtenden. Bij een van deze ochtenden was Xaviera van Lumens onze gast. Zij vertelde over het sinterklaasfeest. De samenwerking met welzijnsorganisatie Lumens betekent veel voor ons.


Gezamenlijke activiteiten
Eten verbindt mensen. Gezamenlijke activiteiten, zoals koken en eten, hebben een enorme impact. Samen met ouders en kinderen creëren we een inclusieve omgeving waar cultuur een brug slaat tussen mensen.


Schakel tussen school en ouder
Huisbezoeken horen bij mijn werk. Dan ondersteun ik ouders bijvoorbeeld door gezamenlijk te kijken waar hun kind extra taalles kan volgen. We pakken processen samen op. Ouders staan er niet alleen voor. Als brugfunctionaris ben ik de schakel die de verbinding tussen school en ouders versterkt, maar ook helpt om een echte gemeenschap te vormen. Elke donderdag heb ik samen met moeder Rosana een koffiemoment. Het is een waardevolle traditie. Rosana wil er graag iets over vertellen: ‘’In het verleden vermeed ik het schoolplein, maar toen ik hoorde over het werk van Telli, leek het me leuk om iets voor school te doen. Ik hoor regelmatig dat ik erg creatief ben. Ik zocht contact met haar en sindsdien zien we elkaar wekelijks. We lachen veel, maar voeren ook diepgaande gesprekken. Ik ben vrij terughoudend en verlegen, maar dit zijn mooie momenten. Ik heb laatst de ramen beschilderd voor Sinterklaas. Dat was leuk. Verder maak ik themaslingers. Sinds ik meer op school kom, voel ik me meer verbonden en dat is een prettig gevoel.”


Elke dag uniek
Vandaag ging ik met leerlingen van groep 8 pakjes inpakken. Dat was leuk! Na het inpakken gingen we samen boodschappen doen. Als brugfunctionaris ben ik de schakel tussen de school, de leerlingen en de wijk. Ik steun kinderen dus ook buiten school. Vandaag werkten we samen aan praktische taken. Ik luisterde naar hun verhalen en vragen. Het werk met de leerlingen blijft bijzonder. De verbinding, de gesprekken en de energie die de kinderen uitstralen, maken elke dag uniek. Fantastisch dat ik de kans krijg om een verschil te maken in het leven van kinderen.


Netwerk in de wijk
Een leerling wilde voetballen, maar had geen sportkleding. DRIP, een stichting waarmee we samenwerken, zorgde voor de kleding. Ik regelde een voetbalvereniging waar hij terechtkon. Zo maken we gebruik van het netwerk in de wijk. Als brugfunctionaris pak ik zorgvragen op. Of het nu gaat om sportkleding of het helpen van een kind dat ergens anders hulp nodig heeft, zoals een leerling van het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers).