Wat vinden wij binnen de SALTO-scholen onderwijs van goede kwaliteit? Hoe meet je die en hoe verbeter je die? Hoe bieden we onze leerlingen het beste onderwijs, hoe zorgen we ervoor dat ze kunnen groeien en leren? Het zijn fundamentele vragen voor iedereen die met onderwijs bezig is. Bij SALTO is de afgelopen jaren gewerkt aan een overkoepelende visie op kwaliteit.
Als directeur Onderwijs Erica Provoost en kwaliteitscoördinator Karin Giepman van SALTO-school De Tempel, twee leden van het beleidsteam Kwaliteit, praten over de SALTO-visie op kwaliteit, overheerst het enthousiasme. Na anderhalf jaar intensieve voorbereiding ligt er nu een bovenschools kwaliteitskader. Dit schooljaar is gestart met de implementatie. Over de kern van dat kader is Erica heel helder: “Alles draait om goed onderwijs in de klas.”
Kader met een goed fundament
Schoolbesturen moeten volgens de wet zicht hebben op de kwaliteit van de scholen. Logisch, zou je zeggen. Dat zicht is er bij SALTO vanuit wat we noemen een ‘bestuurlijke kwaliteitscyclus’ in dialoog met de scholen. Er zijn kwaliteitscoördinatoren op de scholen, voorheen intern begeleiders genoemd. Zij monitoren, samen met de directeuren en specialisten de onderwijskwaliteit op school en geven leiding aan de versterking hiervan. Dit doen ze samen met de onderwijsprofessionals in de klas. “Maar we misten een bovenschools kader, een uitgangspunt om samen de SALTO-visie te vertalen en te monitoren”, aldus Erica. “Dit nieuwe kader biedt dat goed fundament. Dus met een wetenschappelijke en grondige onderbouwing.”
6 thema’s
Samen met directeuren, externe adviseurs, kwaliteitscoördinatoren en gespecialiseerde leerkrachten onderzocht SALTO wat ‘onderwijskwaliteit’ nu precies is, welke wettelijke eisen de Inspectie stelt, en hoe de kwaliteit concreet kan worden verbeterd. Karin over dat proces: “Vanuit de visie van SALTO zijn er 6 kwaliteitsthema’s bepaald die nauw met elkaar verbonden zijn. Voor elk thema hebben we indicatoren vastgesteld. Zo weten we wat het thema inhoudt, welke criteria belangrijk zijn en hoe we die meetbaar maken. Op onze school werken we hier al mee. Elk kwartaal kijken we, aan de hand van die indicatoren, met het hele team terug op 3 of 4 thema’s; waar zijn we trots op en waar moeten we een
tandje bijzetten?”
Niet beoordelen maar ondersteunen
Hoewel de visie op onderwijskwaliteit een theoretisch verhaal lijkt, is het dat zeker niet. Integendeel. “Samen SALTO zit in ons DNA”, zegt Erica. “Daar ligt ook de kracht van deze visie. In de praktijk, bij de scholen, daar gebeurt het! Dit jaar starten we met collegiale visitaties, een belangrijk onderdeel van het kwaliteitskader. Bij een visitatie bezoekt een team van collega’s van andere SALTO-scholen een school om samen naar de kwaliteit van het onderwijs te kijken. Ze stellen
vragen, kijken en leren van elkaar. In de komende 3 schooljaren behandelen we alle 6 thema’s tijdens deze bezoeken.”
Erica benadrukt: “Een visitatie is geen audit en we beoordelen elkaar niet. Het draait om samenwerking en uitwisseling, zodat we samen sterker worden.”
Kern in de klas
De nieuwe kwaliteitsvisie van SALTO sluit de cyclus waarin we onze onderwijskwaliteit plannen, monitoren en verbeteren. “De kern van de kwaliteit ligt in de klas”, benadrukt Erica nog eens. “Directie, schoolteam én bestuur moeten er met hun inrichting en organisatie voor zorgen dat alles daarop is ingericht. Het kwaliteitskader vormt de basis waarop de scholen nu verder bouwen. Erica sluit af: “We hebben er vertrouwen in en kunnen niet wachten om samen met de teams aan de slag te gaan!”